Nu de herfst weer aanbreekt sluiten we als
bestuur van Stichting De Koetsewagen een
seizoen vol activiteiten af. Om u een idee te
geven:
Naar aanleiding van de tijdige herstel van de
Crème Calêche voor het lustrum van het
Groninger Studenten Corps Vindicat atque Polit
werd het bestuur van de Koetsewagen door hen
verblijd met een gift ter dekking van de
restauratiekosten. De traditie dat de Crème
calêche met de lustrumcommissie de
gebruikelijke optocht
opent, kon worden
voortgezet. Vindicat
heeft een bijzondere
band met dit rijtuig
omdat het afkomstig is
uit de vroegere stallen
van het Pragmaticum
Illustre, een van de
subverenigingen van
Vindicat.
|
Deze gift inspireerde ons niet alleen, maar
maakte het ons ook financieel mogelijk om de al
zeer geruime tijd in restauratie verkerende
Blauwe Glaslandauer onder handen te nemen.
Nadat op het gebied van het hout- en ijzerwerk
een aantal lastige technische problemen
verholpen waren zijn verschillende
bestuursleden, ondersteund door een aantal
vrijwilligers, vele uren bezig geweest met het
schilderen, schuren, en opnieuw schilderen.
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de
stoffering en de nieuwe kap. Daarna zullen de
glazen ruiten teruggeplaatst worden, en is ook
deze koets weer klaar om de weg op te gaan.
Misschien een idee voor U?
Stichting De Koetsewagen slaat inmiddels ook
haar vleugels uit naar het Oosten van de
provincie. De prachtig pas gerestaureerde
boerderij Hermans Dijkstra in Midwolda heeft
niet alleen een museum gedeelte, maar herbergt
ook een verassend restaurant. Dit is in de stal
gelokaliseerd, en biedt
uitzicht op de met een
aant al hi s tor i s che
landbouwwerktuigen
gevulde deel, waar
inmiddels ook een koets
uit het depot van De
Koetsewagen een plek
heeft gevonden; en
regelmatig komt het
voor dat een diner wordt
onderbroken voor een
korte rondleiding. Ook is de boerderij Hermans-
Dijkstra het vertrekpunt van een aantal
koetsentochten, waar u elders in dit bulletin
meer over leest. De samenwerking met de
boerderij leidde inmiddels ook tot de inzet van
rijtuigen bij een TV-huwelijk en rond Open
Monumentendag.
Binnen het bestuur van de Koetsewagen konden
we dit jaar ook een nieuw bestuurslid
verwelkomen: mw H. Rijlaarsdam- Sikma.
|
|
Naast de algemene bestuurszaken zal zij zich
met fondsenwerving en arrangementen bezig
gaan houden.
Dit brengt mij op het financi&euuml;le aspect. Ook dit
jaar willen wij graag een beroep op u doen om
ons te steunen in onze inspanningen om onze
collectie te behouden, en op de weg te houden
en krijgen. Mede met uw steun breidt de
collectie rijdende rijtuigen zich weer uit.
U kunt hiervoor gebruik maken van bijgevoegde
acceptgiro, of uw donatie overmaken naar het
op de achterzijde van dit bulletin vermelde
gironummer.
|
Met 15,- per jaar (meer is
natuurlijk ook zeer welkom ) steunt u ons al bij
het realiseren van onze doelstellingen
Bij voorbaat dank!
Met uw steun willen wij de komende tijd groot
onderhoud plegen aan de Glazen Brik en de
restauratie af maken van de Eva, welke al een
tijd stilligt.
Met vriendelijke groet,
Mertijn Dijkstra
Voorzitter
|
KOETSEN OP DE WEG |
Een van de ervaringen die rijden met een rijtuig
met zich meebrengt is dat niet alleen de
inzittenden genieten, maar dat ook de vele
toeschouwers een passerend rijtuig met
aanspanning de moeite waard om te bekijken of
zelfs te fotograferen. Een evenement bij uitstek
om koetsen, karren en paard en wagens in een
zeer grote verscheidenheid, te bewonderen is de
jaarlijkse optocht van Nieuwehorne naar
Oudehorne -tussen Heerenveen en Gorredijkop
de laatste zaterdag van september. Dit jaar
met een kleine honderd aanspanningen,
historische tractors en stoomvoertuigen, vol
deelnemers in historische kledij. Na de optocht
is het geheel te bewonderen tijdens de opstelling
op het feestterrein, waar ook tal van oude
ambachten uitgeoefend worden.
Ondanks de grootse opzet heeft dit evenement
maar beperkte bekendheid, wat bijdraagt aan
een zeer gemoedelijke sfeer en de mogelijkheid
deze museumstukken van dichtbij in gebruik te
zien.
|
|
GIFTEN |
Zoals in het voorwoord van de voorzitter
genoemd, bestaat de collectie van De
Koetsewagen voort door de steun van onze
donateurs. Naast de gift van Vindicat mochten
we afgelopen jaar ook en genereuze donatie
ontvangen van onze oprichter en oud-bestuurslid
de heer Stienstra.
|
Naast geld ontvangt de stichting ook steun in
natura. Op deze plek willen we daarvoor de
firmas Borcherts/Dekens, Ability, Siemens, Nelf
en Letmaath van harte voor bedanken.
Mocht ook u ons in natura willen steunen dan
houden wij ons daar graag voor aanbevolen.
|
|
BOERDERIJ HERMANS DIJKSTRA IN MIDWOLDA |
Sinds dit voorjaar heeft stichting de
Koe t s ewa ge n wa rme banden me t
museumboerderij Hermans Dijkstra in
Midwolda. De oude boerderij biedt onderdak
aan een aantal koetsen uit de collectie van de
Koetsenwagen zodat de collectie voor een
breder publiek toegangelijker wordt. Tevens
hebben we een tweetal koetsentochten uitgezet
in het gebied rondom de Blauwe Stad. Het is
dus mogelijk om dit gebied per koets te
verkennen. Vanuit Hermans Dijkstra wordt op
verzoek een koets en paarden geregeld en indien
gewenst voor een grote picknickmand gezorgd.
Daarom willen we graag boerderij Hermans
Dijkstra even bij u voorstellen.....
Het boerenerf, het centrum van een smalle
kilometerslange opstrekkende heerd, is zeker
350 jaar bewoond. Steeds weer werd een nieuwe
boerderij op dezelfde plaats herbouwd. In 1832
kochten Pieter Reint Buurma en zijn echtgenote
hier een honderd jaar oude boerderij, die ze in
1858 van een nieuw en groter woonhuis, in
chaletstijl, voorzagen. Als aandenken aan de
bouw lieten ze hun namen in de stoep van de
hoofdingang zetten. Het ging de boeren in die
jaren erg voor de wind. Vooral de verkoop van
graan leverde veel geld op en die winsten
werden in veel gevallen geïnvesteerd in de
modernisering van de bedrijfsgebouwen.
Toen hun kleinzoon Pieter Reint Hermans de
boerderij in 1877 erfde, liet hij ook de schuur
herbouwen. Van de huidige boerderij dateert het
voorhuis dus uit 1858 en de schuur uit 1877,
zoals nog is te zien in de achtergevel. Tussen
1858 en 1877 is voor de boerderij een
'slingertuin' aangelegd. Pieter Reint Hermans
|
heeft in 1877 aan zijn grootvader moeten
beloven de Engelse tuin te laten zoals het was.
Tot de dag van vandaag is de tuin in tact
gebleven. Zelfs na een grondige renovatie in
2000 door Copijn.
In 1905 lieten R.P. Hermans en zijn vrouw Tetje
Detmers de rentenierswoning aan de
Hoofdweg, grenzend aan de slingertuin,
bouwen. Zij verlieten toen de boerderij om
plaats te maken voor de volgende generatie:
dochter Auwina en haar man Derk Doeko
Dijkstra. De decoratie die in 1877 in het
voorhuis was aangebracht, werd in die tijd
aangevuld met uitingen van de nieuwste mode
vorm; de Jugendstil motieven. Het is te zien aan
het plafond in de slaapkamer en in de centrale
gang, boven de deuren.
Auwina overleed al in 1919, 37 jaar oud, en liet
drie kleine kinderen na: Doeko, Tet en Pieter
Reint. Derk Doeko Dijkstra bleef de zijn verdere
leven ongehuwd. Hij richtte zich in de jaren
dertig, veertig en vijftig op het fokken van het
Groninger warmbloed paard. Hiermee kreeg hij
landelijk grote bekendheid. Van de drie
kinderen bleef Doeko kinderloos, kwam het
gezin van Tet om het leven tijdens de
bevrijdingsdagen van 1945 en bleef Pieter Reint
ongehuwd.
Pieter Reint Hermans Dijkstra, die z'n leven
lang op de boerderij bleef wonen, overleed in
1994. Tijdens zijn leven was er een stichting
gevormd, die de boerderij na zijn dood zou
beheren.
In samenwerking met de stichting
Woonhuismonument werd het geheel tussen
1998 en 2002 gerestaureerd. In de schuur kwam
een restaurant en in het kader van de Erfgoed
Logies werd een bijgebouw geplaatst waar men
kan overnachten. Deze voorzieningen worden
met zeer veel enthousiasme bestierd door Jan
Bremmer en Christianne Linssen. Een
bijzondere locatie met gevoel voor de historie
midden in het Oldambt! De moeite waar om een
keer te bezoeken.....
H.R-S.
|
|
RESTAURATIE BLAUWE GLASLANDAUER |
Dikwijls reden wij dit voorjaar en zomer naar
Noordpolder, vlakbij Noordpolderzijl waar een
werkplaats was achter de slaperdijk
Het was om de koets te zien en waar te nemen
hoe gestadig de technische problemen een voor
een werden opgelost: problemen met de vier
raamgeleiders, de veertjes daaronder, de
scharnierpunten van het dak etc....
Tot dat Jef Spieker, wegens verhuizing naar
Amsterdam, geen tijd meer had en het vlak voor
de oplevering spaak liep. De nieuwe
ophangpunten voor raam-geleiders die onze
technische mensen samen met hem ontworpen
hadden -en hadden laten maken bij Frans
Deodatus in Zevenhuizen- waren door hem en
ook door een hulpje die er een volle vrijdag mee
bezig is geweest , niet onder de juiste hoek te
monteren, misschien omdat hij de veerspanning
eronder in z'n eentje niet de baas werd?
Wij moesten het zelf afmaken want de afspraak
was om zaterdag de koets op te halen om verder
rigoureus de oude bekleding te verwijderen en
laatste gaatjes te vullen, voordat de 4 lagen
aflak erop zouden gaan . Onze technische club
lukte het wat de anderen niet lukte: de
raamgeleiders werden onder de juiste hoek
gemonteerd. Binnen twee dagen waren ook alle
oude bekleding, paardehaar en spiraal veren
verwijderd, Dat was nodig want de restanten
waren mottig, gescheurd of verrroest.
Onderwijl werden met veel foto's alle stadia
van onttakeling goed vastgelegd voor
documentatie. En de koets kon geschilderd
worden. Twee bestuursleden zijn daar in de
maanden augustus en september samen meer
dan 75 uur mee bezig geweest.
|
De zeer speciale verven vergden een zeer
speciale behandeling: kleine potjes - au bain
marie warm gehouden- lieten de verf goed
vloeien. En tussen door telkens weer schuren om
te zien hoe glad het was of moest worden.
Eind september was de koets zover dat zij naar
de bekleedster kon, de firma JMT van de fam
Mostert in Baflo. Zij bouwden speciaal een
carport met staal pilaren in beton om er in alle
rust en droog aan te kunnen werken.
De stalen stoffen werden uitgezocht en besloten
werd toch weer springveren binnenvering aan te
brengen in de rugleuning, omdat dat de ruimte
beter opvult en meer origineel is.
Begin oktober werd met hen een bezoek
gebracht aan het Nationaal Rijtuig museum in
Leek. Het leek ons goed om alle (glas)landauers
die daar staan nog een keer te kunnen
vergelijken met de onze, om tot een juist
interieur te komen. En ook de tips van de daar
werkzame bekleedster waren nuttig. Een nieuw
bokkussen naar het model van de
Volksvermaken landauer is ook besteld en al
bijna gereed.
Een probleem blijven nog de massief koperen en
loden bagget strips, die nergens te krijgen zijn,
om het leer van de kap rondom mee vast te
zetten.
Het zal net niet lukken om de koets voor het
uitkomen van dit krantje gereed te hebben, maar
een selectie van foto's van de restauratie tot nu
toe, wilden wij u niet onthouden
Een groot deel van het
restauratieproces is te
volgen op de website
www.koetsewagen.nl
op pagina:
inventaris
aanklikken:
Blauwe Landauer
|
|
UW AANDACHT VOOR: DE LINETRECKER |
Het is een kleine geel met zwarte Berline van
zuid-duitse makelij die destijds verstopt stond
in een nu al lang afgebroken opslagplaats van de
studentenclub Pragmaticum in de Polderstraat,
daar waar nu het postkantoor achter het station
is. We hebben hem daar toen weggehaald en
later heeft hij in de boerderij Groenstein op
zolder gestaan, weggestopt en vergeten. Thans
staat hij in een schuur aan het Aduarderdiep.
Hij is nogal verveloos, bijzonder klein en ietsje
plomp en oogt in deze staat niet zo mooi, maar
bij nadere beschouwing bleek hij constructief
nog gaaf, alleen de bekleding is verdwenen.
|
Vanwege de afwijkende maten en de goede
uitgangs-positie wat betreft constructie zou het
mogelijk moeten zijn hem te restaureren.
Maar ja u hebt in onze verhalen hierboven wel
kunnen lezen: er zijn nog een aantal wachtenden
voor hem.....
|
|
|
De gerestaureerde
Bunk onderweg in een
regenbuitje tijdens de
laatste koetsentocht op
4 september, goed in
de verf, waterdicht
dak, geen problemen,
(behalve voor de
koetsier en paarden )
|
Hierbij meld ik me aan als donateur van de Stichting 'De Koetsewagen'
Naam: ...............................................................................
Adres: ...............................................................................
Postcode: .............................. Woonplaats: ............................
Mijn donatie a 15,- per jaar maak ik over na ontvangst van een acceptgirokaart van de Stichting 'De Koetsewagen'.
Na mijn betaling ontvang ik eenmaal per jaar het blad 'De Koetsewagen'.
.............................. .............................. .............................
(plaats) (datum) (handtekening)
Laten we er met z'n allen voor zorgen dat dit stuk cultuurbezit niet verloren gaat en dat we nog tot in lengte van dagen
kunnen genieten van de prachtige aanblik die een koets ons in de straten biedt.
Inhoud:
Voorwoord |
Koetsen op de weg |
Giften |
Boerderij Hermans-Dijkstra |
Restauratie van de Blauwe glaslandauer |
Uw aandacht voor: De Linetrecker |
opgave Donateurs
|