To UK/US English
Bezoek aan rijtuig restaurateur Emming

EEN BEZOEK AAN RIJTUIG RESTAURATIE ATELIER EMMING

Twee leden van het stichtingsbestuur brachten voor u onlangs een bezoek aan rijtuigrestaurateur Emming in Froombosch onder Slochteren.

De heer Emming met ronde ringbaard, leidt ons rond in de ruimtes van zijn werkplaats. Vooraan is een gedeelte, afgescheiden met een glazen wand, voor de eigen koetsen: Ze zijn gerestaureerd en staan te glimmen met het diep zwart en donker groen van de lak; van top tot teen gaaf, met berliner zilver voor de deurklinken en de lantaarnstaarten.
Hier direct naast is de ruimte voor de koetsen die onderhanden genomen worden, koetsen in verschillende stadia van bewerking: veel houtwerk al bijna kaal.
Plamuurplekken komen bloot. Als het kan vervangt hij zo'n paneel.
Al het ijzerwerk wordt gezandstraald. De twee framebalken die een koets z'n verband geven, zijn vaak nog zichtbaar. Er is ook een eigen kleine smederij: voor de spinnekop op het uiteinde van een disselboom (van roestvrij staal), of veerbladen en veerstroppen of overige beslag; bijvoorbeeld de genoemde berlinerzilveren lantaarnaarnstaarten die rond gesoldeerd worden.

Een trapje-af verder is de houtwerk plaats, machines: lintzaag, een langgatboor voor de naaf en spaakgaten, een vlakbank.
Een setje wielen mans-hoog staat in de hoek, overal wielen en panelen; een bakje van een Dos á dos-tje en Spiders in verschillende stadia van reparatie. In de andere schuur staan arresleden en is ook de verf-cabine en weer wielen in de grondverf. Een coupe staat op schragen, blinkend in de rode lak, te glimmen van de vele lagen verf: schuren, verven, nat schuren enzovoort, en tenslotte aflakken, totaal acht lagen dik.
Dat verven gebeurt met de kwast; hier wordt niet gespoten, want dat levert volgens Emming dichtgespoten hoeken op die vervolgens weer barsten, wanneer het hout gaat werken.
De koperprofiellijstjes moeten nog aangebracht over het leer, voor er kan worden afgelakt. En dan is zo'n koets weer klaar, De assen smeren, het juiste wiel gaat weer op de juiste as, en dan kan de koets weer naar de eigenaar.
Wat blijft voor dhr Emming, van alle koetsen, die door zijn handen zijn gegaan, is een enorme voorraad foto's,
die hij u graag eens laat zien.